Svensk sjukvård har blivit pinsam

Godmorgon, tja, tjena för er som har sovit. Själv har jag sovit en kvart på hela natten, måste införskaffa mig ett par rejäla insomningstabletter. Är så frustrerad så det finns inte! Men nog om det, hade något annat på hjärtat.

Läkarbesök idag, tänkte vara duktig och för första gången på ett tag kolla min sjukdom. Har ju feber, ont i halsen, snuva och hosta. För jag är så trött på att rida ut dem helt enkelt.
Men idag kom jag på varför jag ALDRIG går till vårdcentralen längre, det är för att YOU SUCK. Man får ju aldrig hjälp med ett skit och personalen i mina ögon tar varje tillfälle de kan för att pika dig "för att du har ju minsann inte utbildat dig i 5 år för det här inte, det har jag och jag är Gud".

Jag går en kurs som heter omvårdnad i skolan, den motsvarar 150 poäng dvs 150 h och för ca 100 h sedan lärde jag mig hur man tillmötagår en sk patient. A och O är respekt. Om du som vårdtagare på något vis tappar den respekten så förstör du ju i princip hela vårdsystemet. Kan inte patienterna känna sig trygga och lita på dig så kommer dom troligen inte tillbaka. Men dit jag ville komma var att då min lärare gillar att berätta om sina egna erfarenheter har han berättat om hur läkare behandlat honom som korkad fastän han faktiskt jobbat inom sjukvården i drygt 15 år. Varför? Jo, för att dom har ju egentligen ingen jävla aning vad man har för ryggsäck. Detsamma är det tvärtom när dom pratar överhuvudet på en ungefär, dom tar för givet om att man vet hur allt går till.
Inte lätt det dära men det enda som behövs är verkligen respekt.

Jag vet inte hur många gånger jag träffat på snorkiga läkare som försöker förklara för mig vad astma är, jo tack jag vet jag har haft det så länge jag kan minnas. När man sedan försöker berätta det man tycker är konstigt, exempelvis att jag är förkyld jämt, får man aldrig någon hjälp. Dom försöker inte ens. Vad är glöden, vad är passionen, varför i helvete blev du läkare egentligen?
Istället har jag gång på gång de senaste 5 åren à la 4125433 läkarbesök fått löjliga påståenden som damma dit rum, sälj katten du haft i ett år, drick vatten efter du tagit medicinen. 
Men jag fattar ju att det har med mig att göra och inte min omgivning för bevisen går inte så. Det skulle dom märka om de ens ansträngde sig.

Hur som helst så hatar jag sjukvården. Hatar, hatar, hatar. När jag var yngre älskade jag sjukvården, jag gick ju nästan dagis på sjukhuset så mycket som jag var där. Men det har väl kanske med att göra att barnläkare oftast tycker om barn. Men borde inte läkare älska vuxna människor då?

Jag är så trött på att söka hjälp för förkylningen och gång efter gång få höra; "Gå hem och lägg dig bara, drick varmt och sov". Idag så sa jag ifrån med att jag kan inte sova för jag har sömnproblem, vart vänder jag mig? "Ja, det kan inte jag hjälpa dig med iallafall, du får ringa in men gå hem och lägg dig för jag ser att du mår dåligt".
Då ville jag spy i hennes fejs. Passar det inte att göra det du förväntas, dvs att hjälpa folk så dra sjuksköterskejävel.

Sjukvården borde vara mer i Sverige, för vi har tillgångarna på alla andra ställen förutom det kan jag känna. Släpp in passionerade folk på läkarlinjen som faktiskt vill förändra och hjälpa människor fast med lite lägre betyg än folk med högsta betyg och total social inkompetens som bihang.

Nu blir det försöka hålla ögonen öppna för att somna ikväll istället, hejsvejs. *host*

Kommentarer
Postat av: sanne

min lilla skönhet. du menar inte att du inte har somnat än. nu skall vi ta tag i detta.

2010-02-23 @ 10:25:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0